ויטמין C ומערכת החיסון

ויטמין C

מדען גרמני גילה ויטמין C בסוף המאה ה -18. הוא שם לב שלדם של ילדים קטנים יש כמות גבוהה בהרבה של ויטמין C מאשר לדם של מבוגרים. הדבר הוביל את המדען למסקנה שוויטמין C חיוני לעצמות ושיניים בריאות ולייצור קולגן.

לויטמין C יתרונות רבים, אך הוא עלול לגרום לבעיות במינון גבוה או בשילוב עם חומרים מזינים אחרים. מינונים גבוהים של ויטמין C יכולים לגרום ללחץ דם גבוה וקצב לב גבוה. ויטמין סי יכול לגרום לבחילה, הקאות, דימום, פריחות וכאבי ראש. תוספי ויטמין C עלולים לגרום למומים מולדים או לידה מוקדמת אם נלקחים בעודף. יתרונותיו של ויטמין C הם ספיגה מוגברת של ברזל, הדבקה מופחתת של טסיות דם, ספיגה משופרת של סידן, דלקת מופחתת של המעי, ירידה בסיכון לזיהומים וטריגליצרידים נמוכים יותר (מרבצי שומן).

בעוד שלוויטמין C יש יתרונות רבים, ישנן ראיות המצביעות על כך שגם לצריכה מוגזמת יכולות להיות תופעות לוואי חמורות. יותר מדי ויטמין C יכול להוביל לרמות נמוכות באשלגן, נתרן, מגנזיום, סידן ואשלגן. רמות נמוכות של חלק מהמינרלים החיוניים הללו קשורות למספר מחלות כגון אוסטאופורוזיס, סרטן, מחלות לב וטרשת נפוצה. רמות גבוהות של ויטמין C עלולות להוביל להיפרקלצמיה (רמת סוכר גבוהה בדם) ותרדמת.

ויטמין C הראה פעילות נוגדת חמצון. מזונות מסוימים מכילים באופן טבעי נוגדי חמצון, כגון פירות הדר ונבטים של ברוקולי. מזונות אחרים, כגון תרד וגרגרים מסוימים, הם מקור עשיר לתוספי ויטמין C. ויטמין C יכול להועיל כאשר הוא נצרך בשילוב עם נוגדי חמצון אחרים. הפיגמנט הכתום הבהיר (באנגלית: Beta carotene) הוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר.

ויטמין C גם הוצע למלא תפקיד בריפוי פצעים. אצל בעלי חיים, ירידה בזיהום חיידקי וריפוי פצעים קשורה לרמות ויטמין C גבוהות יותר. אין ראיות לכך שוויטמין C יכול לטפל בזיהומים בקטריאליים בבני אדם. ויטמין C לא הוכח כמונע התפתחות גידולים, ואין לו השפעה כלשהי על הטיפול במלנומה ממאירה של העור (סרטן). ויטמין C יכול להגביר את ספיגת הסידן והזרחן ועלול לסייע בהיווצרות דפנות כלי דם חזקות יותר.

תכונות נוגדי החמצון של ויטמין C והיכולת להפחית לחץ חמצון הן הסיבות העיקריות ליתרונותיו הבריאותיים. חמצון (באנגלית: Oxidation) הוא אחד הגורמים העיקריים להזדקנות התאים. חמצון יכול לגרום לנזק רדיקלי חופשי (דלקת תאים), אשר מעורב בקמטים, כתמי גיל, קולגן מופחת וסיבים אלסטיים, החלשת גיל של תפקוד חיסוני, תהליך הזדקנות מואץ וסיכון מוגבר של סרטן. חומצה אסקורבית (ויטמין C), נוגד חמצון, הוכח כיעיל במניעת לחץ חמצון ושמירה על בריאות התא.

https://www.youtube.com/watch?v=cewo-COun5U

לוויטמין C יש יתרונות רבים אחרים לטיפול בעור. זהו חומר מזין חיוני לייצור קולגן, המסייע לשחזר את המראה הצעיר של העור המבוגר. זהו אנטי-דלקתי, המספק הקלה ממחלות רבות, כולל אקזמה, דלקת מפרקים שגרונית, אבעבועות רוח, אסתמה, דלקת אף, צינון ושפעת. היא שימושית גם בטיפול באקנה, דלקת חניכיים וקרטוזיס פלאריס, צלקות אקנה ורוסציאה. הואיל והוא נוגד חמצון חזק, ויטמין C חיוני לשמירה על בריאות העור ונראה צעיר.

לוויטמין C יתרונות בריאותיים רבים. הרבה אנשים לא מקבלים מספיק ויטמין C, במיוחד אם הם נחשפים לרעלים סביבתיים. מחקרים הוכיחו כי נטילת תוספי ויטמין C יכולה להפחית משמעותית את הסיכונים למחלות רבות, כולל מחלות לב וכלי דם, קטרקט, סוכרת, מחלת אלצהיימר, פרקינסון, לחץ דם גבוה, רמות הומוציסטאין גבוהות, טרשת נפוצה, סרטן, מחלות לב אוראליות, סרטן הלבלב, שבץ, מחלות כליות ומחלות זיהומיות.